نگاهی به مرکز خدمات مشاوره‌ای شرکت پالایش گاز بیدبلند

از سلسله مطالب «معرفی چند تشکل و مرکز روان‌شناسی در حوزۀ شهرستان بهبهان»

 اشاره: با توجه به اهمیت ویژۀ جایگاه مشاوره در دانش بشری به عنوان تعاملی عاطفی ـ عقلانی بین مراجعه‌کننده و مشاور؛ در این روند «مشاوره‌ای‌ـ‌درمانی‌ـ‌روان‌شناختی» به شخص مراجع کمک می‌شود تا پس از شناخت شرایط خویش و کسب مهارت‌های توانمندسازی روان‌شناختی و گسترش توانایی‌های شخصی در انطباق و سازگاری با محیط اجتماعی و شغلی، تصمیمات معقول و مقبولی بگیرد و در زندگی فردی و اجتماعی شیوه‌ای را برگزیند که با رغبت‌ها و استعدادهایش هماهنگ باشد.

هفته‌نامه تشان فردا در نظر دارد با توجه به اهمیت موضوع روان‌شناسی و ریشه‌شناسی آسیب‌ها و معظلات اجتماعی و شغلی (در ارتباط با حوزۀ روان‌شناسی) و با هدف کمک به رفع اینگونه آسیب ها، به طور مداوم در ستون و صفحه‌ای مستقل به موضوع روان‌شناسی در حوزۀ جغرافیایی چاپ و پخش این نشریه تلاش نماید.

از تمام پزشکان، اساتید، پژوهشگران، متخصصان و فارغ التحصیلان محترمِ انواع گرایش‌ها در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره، با این مجموعه همکاری داشته باشند. به امید جامعه‌ای سالم و عاری از هرگونه آسیب و تهدید در این رابطه.

این ستون زیر نظر خانم آمنه شجاعی(@amshojaeiPSY)، روان‌شناس و عضو سازمان نظام روان‌شناسی ایران و سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی ایران به شمارۀ نظام ۲۹۷۴ (دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی)، پژوهشگر و دارای چندین مقاله علمی‌ـ پژوهشی در مجلات ملی و بین المللی(ISI)؛ به طور عمومی و تخصصی به این موضوعات خواهد پرداخت.

دریافت گزارش‌ها و آثار: آی‌دیِ دبیر صفحه در شبکه‌های اجتماعی؛ و پل‌های ارتباطی هفته‌نامه.

 

مقدمه:

چندین مرکز و تشکل مردم‌نهاد و دولتی در حوزۀ روان‌شناسی و حوزۀ مشاوره در کل شهرستان بهبهان در حال تلاش و فعالیت در این رشته‌های مهم و حیاتی هستند.

از گروه‌های مردم‌نهاد می‌توان به انجمن ارمغان جاودانگی بهبهان با مجوز از وزارت کشور؛ و گروه روان‌شناسی مردم‌نهاد به‌روان با همکاری اساتید، روان‌شناسان، روانپزشكان در طول هفته برای سازمان‌ها، نهادها، ادارات و مردم بخش‌ها و روستاهای مجاور دوره‌های تخصصی روان‌شناسی برگزار می‌نمایند.

از مراکز دولتی مشاوره و روان‌شناسی نیز می‌توان به کلینیک مشاورۀ پیوند ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان بهبهان و مرکز مشاورۀ دانشگاه آزاد اشاره کرد که به خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی می‌پردازند.

 

در بررسی نخست، به معرفی آزاد مرکز خدمات مشاوره‌ای شرکت پالایش گاز بیدبلند می‌پردازیم. این مرکز در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از بازوهای کمکی در حوزۀ منابع انسانی و با هدف‌های زیر تأسیس گردید:

۱-اقدامات آموزشی (مدیران و سرپرستان، کارکنان، همسران و فرزندان) ۲- ترویج فرهنگ مشاوره ۳-حل اختلافات و مشکلات روحی ـ روانی افراد ۴- پیشگیری از مشکلات روحی-روانی افراد ۵- تأمین سلامت و بهداشت روان کارکنان و خانواده‌های کارکنان در دو بخش پالایشگاه ویژه کارکنان و شهرک صنعتی میانکوه ویژه خانواده ها.

این مرکز در سه حوزۀ پیشگیری، درمان و پیگیری فعالیت می‌کند. در حوزه پیشگیری، آموزش‌ها و برنامه هایی انجام می‌شوند تا افراد درگیر مشکلات روانی نشوند.

ارائۀ مطالب آموزشی و الهام بخش و فایل‌های صوتی/ تصویری سمینارهای روان‌شناسی مختلف از طریق سایت اینترنتی، اینترانتی و شبکه داخلی شرکت جهت استفاده عموم کارکنان؛ و ارائه مشاوره تلفنی به کارکنان خانواده‌ها در ساعات کاری هفته.

در حوزۀ درمان استفاده از متخصصین حوزه‌های مختلف و در نهایت پیگیری مسائل و مشکلات کارکنان و رها نکردن آنها به حال خود، که نشان می‌دهد سلامت روانی کارکنان مورد توجه مسئولین شرکت بوده که توجه، تاکید و تخصیص منابع انسانی، مالی و معنوی به آموزش و خدمات روان‌شناختی سبب دلگرمی کارکنان و خانواده‌ها می‌باشد.

در این مراکز با بهره‌گیری از متخصصان مجرب خدمات مشاوره به کارکنان و برای خانواده‌های کارکنان ساکن شهرک صنعتی میانکوه و شهرستان بهبهان ارائه می‌گردد.

از زمان تأسیس تاکنون بیش از هزاران پروندۀ فعال خدمات مشاوره‌ای جهت حل مشکلات فردی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی افراد، در مرکز مشاوره وجود دارد.

تحلیل‌های انجام شده بر پرونده‌های موجود نشان داده که بالاترین نوع خدمات ارائه شده «مشاورۀ خانوادگی» و بالاترین قشر خدمات‌گیرنده، زنان خانه‌دار و بیشترین نوع خدمات، مشاوره فردی می‌باشد؛ که خود نشان‌دهندۀ این است که مرکز مشاوره توانسته فرهنگ مشاوره و اعتماد را بین خانواده‌ها ترویج نماید.

در این مرکز، در کنار خدمات مشاوره‌ای فردی، جلسات مشاوره‌ای خانواده درمانی جهت درمان بهتر و همه جانبه به محیط خانواده و روابط اعضا نیز انجام می‌گیرد.

علاوه بر آن مرکز مشاوره جهت رفاه حال ساکنین و همشهریان شهرستان بهبهان و شهر تشان و شهرهای مجاور، در شهرستان بهبهان نیز دایر می‌باشد و همه روزه خدمات مشاوره‌ای به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌گردد.

مشاوره و آموزش در مدارس

در مدارس دانش‌آموزانی وجود دارند که دارای مشکلات رفتاری می‌باشند. مشکلاتی که چنانچه نسبت به راهنمایی و درمان آنان اقدام نگردد این خصیصه‌ها در آنان عمیق و مزمن شده و اصلاح آن‌ها در سنین بزرگسالی با اشکال مواجه می‌گردد.

خانواده‌ها و معلمان باید علاوه بر توجه به مسائل آموزشی، گفتار، رفتار و کردار دانش آموزان را به‌دقت مشاهده نموده و موارد غیرعادی را شناسایی و به مشاور ارجاع نمایند. بررسی‌های انجام‌شده بر پرونده‌های موجود حاکی از آسیب‌پذیر بودن دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و افراد در مرحلۀ بلوغ می‌باشد.

علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، سمینارهای آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش، آگاهی و توانمندسازی کارکنان، خانواده‌ها و فرزندان در طول سال توسط اساتید متخصص روان‌شناس و روانپزشک برگزار می‌گردد.

تا کنون بیش از ده‌ها سمینار روان‌شناسی در زمینه‌های آموزشی خانواده(خانواده سالم و موفق، روابط صمیمانه زوجین، فرزندپروری، اصول تربیتی کودکان، آشنایی با فرایند بلوغ نوجوانان)، بهداشت روانی افراد (سلامت روانی و سبک زندگی سالم، بهبود و افزایش کیفیت زندگی فردی و شغلی افراد، درمان‌های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، آشنایی با بحران‌های روحی روانی)، ارتقای فرهنگی عمومی، اخلاق علمی و حرفه‌ای و… توسط روان‌شناس این مرکز، و دیگر اساتید، روان‌شناسان و روانپزشک شهرستان برگزار شده است.

علاوه بر آن جلسات آموزشی/روان‌شناختی به مناسبت‌های بزرگداشت مولانا، روز فرهنگ عمومی، و در ارتباط میان دین و روان‌شناسی نیز اجرا شده است. همچنین جهت پایبندی و تعهد نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی و انجام رسالت حرفه‌ای نسبت جامعه و همشهریان تاکنون جلسات، دوره‌ها، و سمینارهای مختلفی نیز در سطح ادارات شهرستان بهبهان از جمله آموزش وپرورش (مدارس، مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها)، کانون بازنشستگان نفت بهبهان، پایگاه پدافند هوایی شهرستان برگزار شده است.

این مرکز همچنین جلسات مشاوره فردی و نیز جلسات آموزشی گروهی نیز در سطح مدارس شهر تشان (مدرسه معراج، با همکاری گروه روان‌شناسی ارمغان)، و دیگر مدارس شهر تشان برگزار کرده است.

 

جلسات آموزشي که در آموزشگاه پویندگان علم برای خانواده‌ها برگزار شده است، جهت آشنایی والدین با روند رشدی کودکان، نیازهای رشدی آنها، آشنایی با اختلالات رفتاری و نحوۀ مواجه‌شدن با آن‌ها، اصول فرزندپروری و… بوده است.

دو سمینار انجمن ارمغان جاودانگی بهبهان در مدرسۀ دخترانۀ معراج تشان برای والدین دانش‌آموزان، و دانش‌آموزان توسط دکتر شاهرخ اکبریان با عنوان معضلات اجتماعی (فضای مجازی، اعتیاد و…) برگزار نمود. و هدف آشنانمودن والدین و دانش‌آموزان با انواع معضلات جامعه و راهکار مواجه درست با آن بوده است… .

این گفتارها ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *