کتاب شناسایی، ارزیابی و ارتقای فرهنگ ایمنی نوشتۀ پریا نارکی چاپ و منتشر  شد

کتاب شناسایی، ارزیابی و ارتقای فرهنگ ایمنی، به تالیف پریا نارکی، کتابی کاربردی در ارتباط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست در محیط کار در اصل محیط صنعت نفت و گاز گچساران و کارگاه‌هاست که  با استاندارد‌های بین‌المللی کار و ایمنی HSE نوشته شده است و به تازگی به همت نشر ایژا به شکل شایسته ای چاپ و منتشر شده است. این کتاب با شماره شابک ۲-۵-۹۳۸۶۵-۶۲۲-۹۷۸ و در ۱۵۰ صفحه در دسترس همگان قرار گرفت.

پریا نارکی فارغ التحصیل از رشته و با درجه؛ کارشناسی ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) گروه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، گچساران ایران.

هرچند دولت‌ها در سیاست‌های توسعه صنعت و صنعتی شدن در جهت رفاه ملت خود نقش اساسی دارند، ولی در بسیاری از کشورهای پیشرفته برنامه‌ریزی‌ها و روند پویای توسعه صنعتی همگام با توسعه پایدار و توجه مضاعف به حفاظت از محیط زیست و بهداشت و سلامت انسان‌ها است زیرا همواره رفاه جوامع بشری و انسان به عنوان محور اساسی توسعه پایدار مدنظر است.

از این رو حفظ ارزش‌های محیط زیست و برنامه‌ریزی به منظور کاهش مخاطرات شغلی در تصمیم گیری‌های سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی اعم تجاری و صنعتی نقش عمده‌ای دارد. گرچه رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی هر ملتی حق طبیعی و اساسی است ولی نباید ناقض حق دیگران و آیندگان و نسل‌های بعدی باشد.

گزیده ای از رزومه و فعالیت های علمی پریا نارکی:

مقالات؛

پریا نارکی ،۱۴۰۲،ارزیابی مقدار رشد فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط زیست به کمک مدل نردبان در صنعت نفت و گاز گچساران،هفتمین کنفرانس بین المللی بهداشت، بحران و ایمنی| گرجستان

 

پریا نارکی ،۱۴۰۲، ارزیابی میزان توسعه فرهنگ ایمنی در پالایشگاه نفت آبادان( بندر صادراتی ماهشهر) به کمک مدل نردبان فرهنگ HSE،هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه| اسپانیا

 

پریا نارکی ،۱۴۰۲، بحران مرگ های ناشی از کار بر ارزش از دست رفته اقتصادی در شهر بوشهر، هشتمین کنفرانس بین المللی بهداشت، بحران و ایمنی| مجارستان

 

کتاب با موضوعات؛

میدان‌های نفتی — ایران — پیش‌بینی‌های ایمنی — نمونه پژوهی

Oil fields — Iran — Safety measures — Case studies

نفت — ایران — صنعت و تجارت — پیش‌بینی‌های ایمنی — نمونه‌ پژوهی

Petroleum industry and trade — Safety measures — Iran — Case studies — Oil gachsaran

ایمنی صنعتی — ایران — صنعت نفت و گاز گچساران — مدل نردبان فرهنگ — گچساران — رهبری ایمنی  —  جو ایمنی  — تکنیک ایمنی

Industrial safety — Iran — Case studies — Safety culture ladder

 

کتاب شناسایی، ارزیابی و ارتقای فرهنگ ایمنی  

کتاب حاضر کوشش نموده است اصول و فرآیند مهندسی فرهنگ HSE Safety Culture تشریح نموده و گام‏ های بنیادی و اساسی بر مبنای سازمان و فرد را به‏ عنوان دو محور تفکیک‏ ناپذیر و درهم‏ تنیده فرهنگ ‏سازی HSE تبیین نماید. همچنین بر آن است که مهمترین پیش نیازهای این امر خطیر و ضروری را تبیین نموده و اصول، مدل و تکنولوژی‏ های لازم در مهندسی فرهنگ HSE را معرفی نماید.

در این کتاب سعی شده تمام جنبه‌های مختلف پروژه‌های مرتبط با برآورد میزان توسعه فرهنگ یا (Safety Culture) در HSE از مرحله‌ی انتخاب موضوع تا به کارگیری تجربه‌ی به دست آمده از اجرای پروژه مطرح شود.

خواندن کتاب, شناسایی، ارزیابی و ارتقای فرهنگ ایمنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؛ تمامی دانشجویان و پژوهشگران رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) مخاطبان این کتاب‌اند.

 

یکی از روش‌های نوین آموزشی، نشست‌های آموزشی قبل از شروع کار در محل کار یا همان TBM است. در TBM مهمترین موارد HSE و خطرات موجود یا احتمالی به گونه‌ای مفید برای افرادی که با آن مواجه اند بازگو می‌شود.

 

برش هایی از متن کتاب:

(Safety Culture)

حوادث در پروژه ها، مخصوصا پروژه های صنعت ساخت، یکی از حساسترین و مهمترین اتفاقاتی است که آسیبهای فراوانی را به لحاظ مالی، جانی، اجتماعی و زمانی وارد می نمایند. از این رو، افزایش ایمنی در رده موارد با اولویت بسیار بالا برای شرکت های فعال در این صنعت در سراسر دنیا تلقی میشود. اما نکته مهم آنست که تنها با ایجاد قانون و تبصره و با ایجاد سیستم مدیریت ایمنی نمیتوان وقوع این حوادث را کاهش داد و به چیزی فراتر از این موارد برای کاهش حوادث نیاز است. جالب است بدانید طبق گزارش ACSNI در سال ۱۹۹۳، در بسیاری از حوادث بزرگ، سیستم مدیریت ایمنی نتوانسته است به صورت مناسبی از وقوع این حوادث جلوگیری نماید و این الزام را ایجاد میکند که مواردی فراتر از مدل های مدیریتی برای جلوگیری از این حوادث نیاز است. بهبود ایمنی کارگاه، اولویت اصلی برای شرکت های فعال در صنعت ساخت در سراسر جهان است. به همین دلیل، سالهاست که مباحثی درباره ایجاد فرهنگ ایمنی در سازمانها مورد بحث قرار گرفته است. موردی که به فرهنگ ایمنی (Safety Culture) معروف گردیده و در صورت رسیدن به بلوغ، یکی از مهمترین موارد برای بهبود ایمنی و کاهش حوادث شناخته میشود.

 

فرهنگ ایمنی (Safety Culture)

مفهوم فرهنگ ایمنی (Safety Culture) در صنعت ساخت مفهومی نسبتاً محبوب است. فرهنگ ایمنی به دلیل توانایی در پذیرش همه عوامل ادراکی، روانی، رفتاری و مدیریتی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اصطلاح فرهنگ ایمنی برای اولین بار در خلاصه گزارش INSAG در مورد نشست بررسی پس از حادثه چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ معرفی شد که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۸۶ منتشر گردید و باعث گسترش این مفهوم شد. در این گزارش، فرهنگ ایمنی به یک موضوع بسیار کلی اشاره دارد که تعهد شخصی و مسئولیت پذیری همه افراد درگیر در هر فعالیت است. اما بعد از آن، کمیته ACSNI در سال ۱۹۹۳ این مفهوم را به این صورت توصیف نموده است که: فرهنگ ایمنی یک سازمان، محصول ارزشهای فردی و گروهی، تصورات ذهنی و باورها، شایستگیها و صلاحیتها و الگوهای رفتاری است که تعهدات، شیوه ها و مهارتهای مدیریت ایمنی و سلامت سازمانها را نشان میدهد. اگرچه تعاریف بسیار دیگری نیز در مراجع متعدد ارائه شده است، اما این اجماع وجود دارد که مفهوم فرهنگ ایمنی یک مفهوم پیشگیرانه است که نیاز به مدلسازی خاصی دارد.

 

مدل ایجاد فرهنگ ایمنی

 اجزای سیستم فرهنگ ایمنی (Safety Culture) از سه سیستم جداگانه تشکیل شده، که این سه سیستم عبارتند از:

الف. جو ایمنی (Safety Climate): جو ایمنی منعکس کننده ادراک کارکنان در مورد سیستم مدیریت ایمنی سازمان است. مواردی از جمله خط مشی ها، شیوه ها و رویه هایی که نشان می دهند ایمنی چگونه در محیط کار اجرا می شود.

ب. سیستم ایمنی (Safety System): سیستم ایمنی به طور کلی، سیستم مدیریت ایمنی سازمان از جمله سیاست های ایمنی، رویه ها، کمیته ها را در بر می گیرد. این سیستم یک فرآیند سیستماتیک برای برنامه ریزی، اجرا، نظارت و بررسی عملکرد ایمنی ارائه می دهد. این سیستم فقط مستندسازی نیست، بلکه اجرای واقعی فرآیندها، رویه‌ها و شیوه‌های کنترل عملیاتی است.

ج. ایمنی مبتنی بر رفتار (Behavior-based Safety): ایمنی مبتنی بر رفتار (BBS) به کاربرد سیستماتیک تحقیقات روانشناختی بر روی رفتار انسان اشاره دارد. این یک رویکرد تحلیلی یا مبتنی بر داده است که در آن رفتارهای حیاتی شناسایی و برای تغییر هدف قرار می گیرند. در BBS، توجه اولیه معطوف به رفتارهای خاص مرتبط با ایمنی است که معمولاً توسط کارگران انجام می شود. قابل ذکر است که بیش از ۸۰ درصد از کل حوادث و حوادث محل کار به رفتارهای ناایمن نسبت داده می شود./

  • در مجموع ۱۷ میدان تحت مدیریت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عبارتند از:
  • میدان نفتی گچساران
  • میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه
  • میدان نفتی رگ‌سفید
  • میدان نفتی بینک
  • میدان نفتی گلخاری
  • میدان نفتی نرگسی
  • میدان نفتی چلنگر
  • میدان نفتی سیاهمکان
  • میدان نفتی گرنگان
  • میدان نفتی سولابدر
  • میدان نفتی رودک
  • میدان نفتی خویز
  • میدان نفتی کیلورکریم
  • میدان نفتی زاغه
  • میدان نفتی چهاربیشه
  • میدان نفتی منصورآباد
  • میدان نفتی کوه‌کاکی

 

  • میدان نفتی گچساران:

میدان نفتی گچساران یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این میدان، طاقدیسی به طول حدود ۷۰ کیلومتر و عرض متغیر از ۶ تا ۱۵ کیلومتر است که در سال ۱۲۹۸ کشف شد میدان نفتی گچساران از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که عملیات تولید نفت در آن توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود. این میدان با ذخیره درجای ۶۶/۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳/۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران به‌شمار می‌آید و هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام از مخازن آسماری و بنگستان میدان گچساران تولید می‌شود.

پایان.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تبلیغات

هلدینگ فرهنگی انتشاراتی ایژا – نشر ایژا موسسه فرهنگی هنری شروع عصر رهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *