کتاب معتمد کیست؟ شناسنامۀ جمعیت معتمدین ذات البین استان خوزستان چاپ شد

جمعیت معتمدین استان خوزستان با عنوان ذات البین فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با دعوت از شماری از بزرگان، ریش سفیدان و معتمدین طوایف عرب شهرستان اهواز و با انتشار بخشنامه‌ای رسمی آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی این فعالیت توسط بنیان گذاران این تشکّل به ویژه حاج حمید حاجیان سعدی به حوزه طوایف قوم لر نیز گسترش یافت. پس از مدتی در سال ۱۳۹۸ حمید حاجیان با نوشتن کتاب «معتمد کیست؟» فعالیت های این جمعیت را وارد مرحلۀ تخصصی و علمی کرد. هم اکنون این کتاب با ویراست جدید به چاپ دوم این کتاب از سوی مؤلف در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه روانۀ بازار کتاب شده است.. در این نوشتار به معرفی کوتاه کتاب و نویسندۀ آن پرداخته شده است:

ریاست جمعیت معتمدین استان خوزستان برعهدۀ حاج حمید حاجیان سعدی از بزرگان و معتمدین استان خوزستان و از فعالان حوزۀ اصلاح ذات البین در این استان و عضو شورای حل اختلاف شهر اهواز ـ است که هم اکنون با پوشش سراسر استان خوزستان در حال فعالیت است.

کتاب «معتمد کیست؟» در ۱۴۴ صفحه نوشتۀ حاجیان سعیدی به عنوان اساس نامۀ این تشکل، در چاپ دوم با سرمایۀ شماری از خیرین اصلاح ذات البین و با ویراستاری و تنظیم متن محمود طیب از استادان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ها روانۀ بازار کتاب شده است.

در پشت جلد این کتاب در معرفی نویسنده آمده است:

حمید حاجیان سعیدی از معتمدین مردمی و مورد وثوق و از فعالان و پیشکسوتان شوراهای حل اختلاف؛ و از اعضای اولیۀ شوراهای حل اختلاف در استان خوستان است که بیش از ۳۰ سال از عمر خود را در حوزۀ اصلاح ذات‌البین و کمک به حل اختلافات مردمی وقف کرده است. او این کتاب را با هدف جرم‌زدایی و کاهش پرونده‌های قضایی و مراجعات به دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف و گسترش صلح و آشتی و امنیت اجتماعی و مهار اختلافات تألیف کرده است و در آن به معرفی و تعریف علمی، دینی و عمومی معتمد و ارائۀ تاریخچه‌ای از جمعیت معتمدین و سپس برنامه و راهکارهایی برای آیندۀ این جمعیت و شورای معتمدین پرداخته است.

در معرفی معتمدین محلی در پشت جلد این کتاب نیز می خوانیم:

معتمدین محلی در قالب بسیجیان تلاشگر و خستگی‌ناپذیرِ صلح و سازش به حل مشکلات و اختلافات و ایجاد صلح و سازش میان مردم می‌پردازند. ما می‌خواهیم در قالب طرح معتمدین محلی، مسائل و مشکلات مردم به گونه‌ای حل شود که ضمن رفع کینه‌ها و دشمنی‌ها میان طرفین دعوا، الفت و دوستی در جامعه رواج و گسترش یابد. معتمدین محلی در جهت ایجاد صلح و سازش به منظور برقراری امنیت در جامعه تلاش می‌کنند و عقیده دارند برای رسیدن به این هدف باید از ظرفیت سران عشایر، نخبگان، سادات مورد وثوق و افراد تأثیرگذار در امر صلح و سازش استفاده گردد. حفظ حقوق اقوام و اقلیت‌ها، تشکیل گروه‌های سیار حکمیت از بزرگان و معتمدین محلی و خصوصاً تبیین نقش و اهمیت اصلاح ذات‌البین و لزوم گسترش صلح و سازش در جامعه در جهت کاهش نزاع‌ها و اختلافات خانوادگی و طایفه‌ای و کاهش مراجعات به دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف از مهمترین اهداف جمعیت معتمدین محلی است.

بخشی از متن کتاب:

معتمدان در راه خدمت بدون منت به عنوان امدادگر قضایی با شهامت و شجاعت و سلاح صدق و وفا و مودّت در راه اصلاح ذات‏البین و کمک به همنوعان خویش ایثارگرانه وارد می‏شوند.

تأکید بسیار جدی در تبیین جایگاه معتمد و معتمدین محلی هر منطقه و افراد مورد وثوق در بین عامۀ مردم، عامل اساسی و امری مهم و بسیار ارزشمند و بنیادین در جرم‌‌زدایی و ایجاد بستر رفاه و امنیت اجتماعی در بین اقوام و عامۀ مردم بوده و ‏ تأثیر عمیق و اساسی داشته است.

این اثر گامی است در جهت تخصصی‌تر کردن موضوع معتمدین محلی و سنت اصلاح ذات‌البین، و تلاشی است در جهت ریشه‌کن‌کردن جهل و اختلافات و نزاع‌های ناروا مورد استفاده عموم و امید است با یاری یکدیگر روح مودّت و تعاون و نوع‌دوستی مسالمت‏آمیز مبتنی بر عدالت و آرامش و احترام متقابل و به‌دور از جهل و تعصب اقوام و طوایف و عاری از نزاع‌های خونین ـ ضمن استحکام بنیان خانواده‏ها ـ در همه جا سایه بگسترد و با اتکا به حکمیت و داوری که معتمد و معتمدان خدوم در مجالس کوچک شورایی در شهرها و روستاها به ارمغان می‏آورند، عرصۀ عدالت و آرامش و صفا و حُریّت و آزادگی مبتنی بر دین مبین اسلام و قانون و مساعدت جمیع مردم رشید خوزستان و سرتاسر اقوام کشور بیش از پیش و در جهت کمک به دستگاه قوۀ قضاییه گسترده‌تر گردد.

قطعاً با کسب موفقیت در حوزۀ اصلاح ذات‌البین و گسترش جمعیت معتمدین محلی و رسمیت‌یافتن هرچه‌بیشتر این تشکّل و گسترده‌تر شدن دایرۀ فعالیت‌های این نهاد خیرخواهانه و خداپسندانۀ عام‌المنفه با حمایت دولت و حاکمیت؛ ضمن گسترش صلح و صفا در میان مردم و خانواده‌ها و طوایف، درنتیجه از اطالۀ دادرسی در دادگاه‌ها جلوگیری خواهد شد و بخش بزرگی از بودجۀ کشور که در راهِ ساختن دادگاه‌ها صرف می‏شود؛ در راه مدرسه‏سازی و تأسیس دانشگاه‏ها و مکان‏های فرهنگی- هنری و تفریحی و در جهت گسترش علم و دانش و پر‌کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و مبارزه با جهل و تهاجم فرهنگی و مبارزه با هجوم شبکه‌های مخرب اجتماعی ـ که شوربختانه بنیان خانواده‌ها را متزلزل کرده  ـ صرف خواهد شد.

* جمعیت معتمدین استان خوزستان با مشخصات رسمی با عنوان «مؤسسه غیر تجاری جمعیت معتمدین استان خوزستان» به شماره ثبت ۱۶۹۲ و با تاریخ ثبت ۱۵/۱۱/۱۳۹۶ و به شناسه ملی ۱۴۰۰۷۳۹۹۴۵۱ با موضوع فعالیت درحوزۀ آموزش حقوق شهروندی و ارتقای آن در سطح اقوام و جامعه، به نشانی استان خوزستان ـ شهرستان اهواز ـ بخش مرکزی ـ شهر اهواز ـ مرکز شهر ـ خیابان شریعتی ـ خیابان سلمان فارسی ـ پاساژ میلاد ـ طبقه سوم، واحد دو و به کدپستی ۶۱۹۳۹۱۳۴۸۶ ثبت شده و آغاز به کار کرد.(به نقل از روزنامۀ رسمی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *