به مناسبت هفت آبان، روز کوروش بزرگ
بخش نخست
محمدجعفر رزاقیان
فعال فرهنگی و اجتماعی
اشاره: امروز وقت آن رسیده است که مفاهیم فرهنگی همچنین معضلات فرهنگی و اجتماعی را با نگاهی عمیق رصد کنیم و به آسیبشناسی جدی بپردازیم.
و این کار آسانی نیست؛ چرا که اقشار مختلف سیاسی و فرهنگی به انباشتی از رنجش، بغض و کینه تبدیل شده اند. در چنین وضعیتی فرآیند تفکر آسیب پذیر خواهد بود بسیار آسیب پذیر خواهد بود و نتایج عقلانیِ صحیح، دیریاب و سخت خواهد شد.
در این بررسی در دو بخش تلاش میکنم تا به مفهوم و کارکرد ملیت و مذهب، وضعیت پیوند یا تضاد آنها در اندیشهها و کنشهای سیاسی و فرهنگی؛ و مرور بسیار کوتاهی به برخی جریانهای ملیگرایی در این صد سال داشته باشم. امید دارم که این مقاله آغاز یک پروسه فکری و پژوهشی در هفته نامۀ تشان فردا باشد و بشود.
فضای امروز جامعه ما چه در مورد ملیت و چه مذهب بسیار مخدوش است.ما بیش از هر چیز به ذهنی آرام و آشتی جو برای بررسی پدیدههای فرهنگی و اجتماعی نیاز داریم. ما باید از چرخه معیوب سرکوب گر و سرکوب شده خارج شویم.
این واقعیت را نمیتوانیم انکار کنیم که از ملیگرایی و مذهب در برهه هایی از تاریخ معاصر به عنوان ابزار استفاده شده است و تنش و تنفر را تشدید کرده است.
ما اینگونه به جایی نخواهیم رسید.
![](https://wetafarda.ir/wp-content/uploads/2019/03/کوروش-بزرگ.-رسانه-فردا-300x199.jpg)
تا زمانیکه فکر کنیم روز کوروش( در ادبیات ملی) یا حضرت ذوالقرنین «در ادبیات دینی»، بهترین موقعیت زمانی برای انتقامهای حزبی و فکری و به چالشکشیدن خط قرمزهاست، نه تنها هیچ کار مثبتی انجام نداده ایم بلکه مفاهیم مهم ملیت و ملیگرایی را به محاق خواهیم برد.
از سوی دیگر اگر تحت عنوان مذهب بخواهیم به نفی و انکار تاریخ و تمدن و شخصیتهای بینظر تاریخ خود بپردازیم نه تنها به سرزمین خود، نه تنها به ملیت خود، بلکه به مذهب و دینداری خود نیز خیانت کرده ایم.
ملیت یا همان حب الوطن در فرهنگ دینی، یکی از مهمترین عوامل همسان سازی مردم یک سرزمین است.و انکار و ضعف آن مستقیما به ضعف و سستی شاکله یک سرزمین منجر خواهد شد.
اگر ما بتوانیم ملیگرایی را نه به شکل سیاسی و اعتراضات سطحی، که به طریقی درست و اصولی وارد فرهنگ عمومی خود کنیم، قطعاً به رشد و بلوغ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتری خواهیم رسید.
اینکه گروههای سیاسی امروز ما هیچ خط قرمزی برای رقابت با یکدیگر ندارند؛
اینکه امروز مفهوم استعمار برای ما تعریف خود را از دست داده است و ما به راحتی فراموش کرده ایم که آنها چه بر سر تاریخ ما آورده اند؛
اینکه بیهویتی و بیدردی و بیعاری نسبت به همۀ ارزشها هر روز در بین طبقههای مختلف جامعه گسترش بیشتری پیدا میکند؛
اینکه ما در این بیست سال اخیر شاهد غیبت و نابودی معماری اصیل ایرانی در شهرسازی و فضای مسکونی هستیم؛
اینکه دیگر نمیتوانیم همچون سالهای دفاع مقدس، همچون سالهای انقلاب به یک «ما»ی قدرتمند و جریانساز برسیم؛ و خیلی چیزهای دیگر؛ از مهمترین دلایلش تضعیف شدید ملیت و ملیگرایی است. و تضعیف و تقلیل آن به مباحثی بسیار حقیر و ضعیف!
![](https://wetafarda.ir/wp-content/uploads/2019/03/cyrus-the-great-photos01-252x300.jpg)
اینکه در روز کوروش کبیر عده ای عموماً کمسواد جمع بشوند و مشتی شعار علیه این و آن بدهند و حتی زمینۀ حضور نیروهای اپوزیسیون بیدرد خارج از کشور را در تجمعات خود فراهم کنند؛ سطحیترین کاری است که آنها در مورد ملیت، تاریخ و شخصیت بزرگ کوروش انجام میدهند. اینگونه فعالیتها در حوزۀ ملیت و ملیگرایی به تحقیر این حوزه در بلندمدت منجر خواهد شد.
باید متوجه باشیم مباحثی که در حوزۀ ملیگرایی و ملیت مطرح شده است دارای کاربردهای بسیار اجتماعی، ملی، روانشناسی، هویتیابی و حتی مذهبی است.
ملت یک واحد بزرگ انسانی است که عامل پیوند آن فرهنگ و آگاهی مشترک است. ساختن این فرهنگ و آگاهیِ مشترک قرنها و شاید هزاران سال زمان برده است.
از این پیوند است که احساس تعلق به یکدیگر و احساس وحدت میان افراد یک سرزمین پدید میآید.
تلاش برای شناسایی، بازیابی، حفظ و انتقال این پیوندها به پروسههای بلندمدت و آگاهانه ای نیاز دارد که امروز رسالت ماست.
رسالت ما برای حفظ دستاوردهای فرهنگی و تاریخی سنگین است. آسان نیست. دشوار است.
آنهم در عصری که با تکنولوژی و تکنیک دارد بسیاری از ارزشها و فرهنگهای بومی و ملی را در کل جهان میبلعد و میخواهد انسان را از واحد ملت دور کند و به یک واحد جهانی و یکسان برساند.
دیر نشده است اما ممکن است دیر بشود… .
ادامه دارد… .
منبع: هفته نامه تشان فردا، آبان ۱۳۹۷، صفحۀ ۵
بخش دو را نیز در لینک زیر بخوانید: