مسئولان تلاش بیشتری در جهت رفع مشکلات مناطق محروم داشته باشند

▪در گفتگو با  سحر درخشانی، دانشجوی  پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

  خانم درخشانی با درود؛ ضمن تبریک ویژه به خاطر افتخارآفرینی درخشان شما برای شهرستان بهبهان و شهر تشان در پذیرش‌تان در رشتۀ پزشکی؛ لطفاً خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و اینکه در چه رشتۀ دانشگاهی پذیرفته شدید و چه برنامه ای دارید؟

  به نام خدا و سپاسگزارم. سیده‌سحر درخشانی هستم. اهل شهر تشان در شهرستان بهبهان؛ رتبۀ  ۲۲۵ را در کنکور علوم تجربی ۱۳۹۷ در رشتۀ  علوم تجربی کسب کردم.

هم اکنون دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشتۀ پزشکی هستم و هدفم در حال حاضر گذراندن دوران تحصیلی ۷سالۀ پزشکی به صورت مطلوب و مفید است و در ادامه، ان‌شاءالله ادامۀ تحصیل در مقاطع بالاتر و فعالیت در زمینه‌های پزشکی، آموزشی و پژوهشی است.

  در چند سطر رشته خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید زمینه های شغلی این رشته چیست؟

  با توجه به اینکه رشتۀ پزشکی از شرایط اجتماعی و اقتصادی مطلوبی برخوردار است در حال حاضر همچنان از رشته‌های پرطرفدار به شمار می‌آید. دانشجو پس از هفت سال تحصیل، پزشک عمومی خواهد بود. ۵ ترم اول، دوران علوم پایه است که بیشتر شامل دروس تئوری است و بعد آزمون علوم پایه و در صورت قبولی، دوره های بعد شامل فیزیوپات(دورۀ دوسالۀ دوم آموزش پزشکي برای شناخت بیماری ها و عوامل مؤثر بر آنها)، کارآموزی(استاژري یا استیجری) و مراحل نیمه تخصصی دیگر است.

 ادامه تحصیل در این رشته، در تعیین زمینه های شغلی آن بسیار تأثیرگذار است، ولی به طور کلی مطب ها بیمارستان ها درمانگاه ها و مراکز آموزشی درمانی و برخی وزارتخانه‌ها مکان های مناسب برای اشتغال در حوزۀ کاری این رشته می‌باشد.

  هدف شما از انتخاب این رشته چه بوده؟ یعنی آیا با مطالعه و شناخت قبلی و با اولویت ابن رشته به کنکور پرداختید؟

  مهمترین دلیل برای انتخاب این رشته، علاقۀ من بوده و همچنین گسترۀ وسیعی از انتخاب که این رشته برای من و آینده‌ام فراهم می‌کند و من را محدود به یک چارچوب خاص نمی کند. این اجازه را می‌دهد که خودم تعیین کنم تا چه حدی پیشرفت کنم.

 همچنین جبران تلاش اعضای خانواده و سایر اطرافیانم و رضایت آن‌ها از ادامه تحصیل من در این رشته و جایگاه اجتماعی و احترام عمومی زمینه‌ساز این انتخاب بوده و این موضوع که رشتۀ پزشکی زمینۀ کمک کردن به دیگران خوشحالی آنها را برای من فراهم می‌کند همیشه به من انگیزه می‌داد.

  کسانی که بیشترین کمک ها رو به شما کردند و پشتوانه ارادی شما بودند چه کسانی بودند؟

  خانواده ام، مشاورم و کادر مدرسه در طول این مدت بهترین همراه برای من بودند. و مهمتر از این ها این احساس که خدا هیچ تلاشی را بی نتیجه نمی‌گذارد همیشه انگیزه ای برای من بود.

  مقاطع تحصیلی خود را در کجا و چگونه گذراندید؟

  دوران دبستان را در شهر جایزان از توابع شهرستان بهبهان و راهنمایی و دبیرستان را در شهر بهبهان گذرانده ام.

سال سوم راهنمایی در مدرسۀ نمونه دولتی پیشگامان و چهار سال دبیرستان در مدرسه استعدادهای درخشان مهندس ناصر دادپور درس خواندم.

  سطح آموزشی مدارس بهبهان رو چگونه می‌بینید؟ آیا این مدارس در ایجاد هدف برای رسیدن به چنین موفقیت‌هایی تلاش می‌کنند و برنامه دارند؟

  از  نظر من یکی از آسیب‌های جدی آموزشی در شهرستان بهبهان پرداختن زودهنگام به مسئله کنکور است؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان از دوران دبستان دغدغه ای به نام کنکور دارند و آشنا با واژه ای به نام استرس؛ و اساساً جایی برای یادگیری و یاددهی و همکاری باقی نمی ماند.

وجود مراکز آموزشی خوب در بهبهان یک مشخصۀ سودمند در امر آموزش است، اما تعداد بیش از اندازۀ آنها در بهبهان به یک معضل تبدیل شده و باعث درگیری ذهنی و سردرگمی دانش آموزان می‌شود. یکی دیگر از نقاط ضعف از نظر من عدم هماهنگی بین مجموعه های مختلف دخیل در آموزش است.

  چه آسیب های آموزشی یا نقاط قوتی در مدارس شهر تشان می‌بینید؟

  در مورد شهر تشان دانش‌آموزان با استعداد و پرتلاشی در مدارس این شهر مشغول به تحصیل هستند و باید معلم‌های با تجربه در مدارس حضور داشته باشند. آنگونه که دیده می‌شود و گلایه ها شنیده می‌شود، در این مدارس امکانات بسیار محدود است. باید به گونه‌ای به این مدارس رسیدگی شود که نیاز نباشد دانش آموز برای تحصیل به مدارس بهبهان برود./ ادامه در بخش دوم…

  درخواست شما از مدیران مدارس و متولیان آموزش شهرستان و شهر تشان چیست؟

  امیدوارم مسئولان مربوطه توجه بیشتری داشته باشند و همچنین تلاش بیشتری در جهت رفع این مشکلات در مناطق محروم از جمله شهر تشان و شهر جایزان.

  آیا از منابع کمک‌آموزشی و کلاس های فشرده کنکوری هم استفاده کردید؟ نظر شما در مورد تأثیر این آموزشگاه‌ها چیست؟

  من فکر می‌کنم حضور آموزشگاه ها و مراکز آموزشی هم جنبۀ مثبت دارد و هم جنبۀمنفی؛ تا جایی که دانش‌آموز بر حسب نیاز خود مراجعه کنند کاملاً مفید است. دانش‌آموزان باید به این سطح از تفکر برسند و نیازهای آموزشی خود را تشخیص دهن.

کلاس ها و دوره‌های آموزشی اضافه، نتیجه ای جز خستگی از تلاش و ناامیدی از ادامۀ راه نخواهد داشت. من در سه سال پایانی تحصیل(دوم و سوم دبیرستان و دورۀ پیش‌دانشگاهی که اکنون برداشته شده است) برای دروس ریاضی و فیزیک به کلاس کمک‌آموزشی می‌رفتم. اما سالی که پشت کنکور بودم در کلاس‌ خاصی شرکت نکردم و سعی می‌کردم بیشتر مطالب را خودم یاد بگیرم و به کلاس‌های مدرسه اکتفا کنم.

در مورد بخش اول سوالتان هم بله؛ کتاب های کمک‌آموزشی استفاده می‌کردم. البته حداکثر تلاشم این بود که تعداد کتاب‌های کمک‌آموزشی ام به حداقل برسد.

  زمینه‌های مطالعات غیر درسی شما کدام است؟ آیا به مطالعه هم علاقمند هستید یا فعالیت هنری خاصی رو هم انجام میدید یا دنبال میکنید؟

  مطالعۀ غیر درسی به طور منظم و مشخص نه نداشتم. گاهی به صورت پراکنده کتاب‌هایی با موضوعات مختلف می‌خوانم و گاهی هم نقاشی می‌کنم.

  آیا از همین آغاز کار، چشم‌اندازی برای خدمت به شهرستان و منطقه‌های محرومی که از دل آن برخاسته‌اید دارید؟

قطعاً یکی از اهداف مهم برای انتخاب رشته پزشکی کمک به سایر افراد بوده و امیدوارم که به لطف خدا بتواننم به این هدفم برسم.

  سفارش شما برای جوانان و نوجوانان شهرستان بهبهان و تشان و دوستان خودتان چیست؟

  اول از همه برای همه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این دوران از زندگی را در بهترین حالت ممکن سپری کنند. توصیه می‌کنم بیشتر از فکرکردن به نتیجه، به یادگیریِ مطالب توجه کنند، چراکه با یادگیری مطالب مطمئناً نتیجه هم مطلوب خواهد بود.

 توصیه می‌کنم همیشه به تلاش‌کردن ادامه بدهند و هیچ‌وقت ناامید نشوند و اینکه به خودشان و تلاش‌شان اعتماد کنند. پیشنهاد می‌کنم مسیر کنکور را با آرامش طی کنند و همیشه دنبال این باشند که بهترینِ خودشان باشند نه اینکه از بقیه بهتر باشند.

برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. منتظر موفقیت علمی دیگرِ شما هستیم.

سپاسگزارم.

 

*از هفته نامۀ تشان فردا، آبان ۱۳۹۷، صفحۀ ۵

https://t.me/weTAfarda

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *