در گفتگو با ابوالفضل رجبی و مهکامه برازنده

دو تن از گردآورندگان کتابِ

شروع یک استارتاپ

مشخصات کتاب:

* گردآورندگان: ابوالفضل رجبی، مهکامه برازنده، مریم غریبی‌پور

* ناشر: ارگ نواندیش

* صفحه‌آرايي و تنظیم متن: مؤسسۀ ویراستاری نوین

* شمارگان:  ۱۰۰۰ نسخه

* نوبت و سال چاپ:  چاپ نخست/ پاییز  ۱۳۹۸

* طراح جلد: پرانتزباز

* بها:  ۲۰٫۰۰۰ تومان

* شابک: ۵ـ۷۰ـ۷۰۸۹ـ۶۰۰ـ۹۷۸

 

گفتگویی کوتاه با دو تن از گردآورندگان این کتاب:

ـ کتاب رو در به طور مشروح معرفی کنید.

* ابوالفضل رجبی: کتاب شروع یک استارتاپ برای معرفی کسب و کارهای نوپا و همچنین تلاش برای ایجاد زمینۀ مناسب برای افرادی که قصد دارن کسب و کار خودشون رو شروع کنند می‌باشد. در کتاب بصورت کامل مفهوم استارتاپ توضیح داده شده است و سعی شده با زبانی کاملا ساده نکات اصلی را برای شروع کسب و کار بازگو کند. کتاب به طور کلی شامل چهار فصل میباشد که فصل اول کتاب به موضوع تعریف استارتاپ پرداخته است همچنین در فصل اول راجب چرایی جذابیت استارتاپ و تفاوت کسب و کارهای سنتی با استارتاپ صحبت شده است. در فصل دوم کتاب در مورد مراحل راه اندازی استارتاپ توضیح داده شده است موضوعات مهمی از قبیل انتخاب ایده و طرح مناسب، روش تحقیق در مورد بازار هدف، توضیح نحوه طراحی مدل کسب و کار، بازاریابی و فروش و……. در فصل سوم بیشتر سعی کردیم اصطلاحات مهم استارتاپ مثل لین استارتاپ و شتاب دهنده‌ها را توضیح بدهیم و اما علاوه بر اصطلاحات و معرفی بیشتر استارتاپ در فصل سوم در مورد ارکان موفقیت استارتاپ(تیم، استراتژی رشد و….) صحبت کردیم. در آخر و در فصل چهارم در مورد چند استارتاپ موفق جهانی و ایرانی توضیح داده شده است.

** مهکامه برازنده: در اين كتاب در رابطه با اولين گام كارآفريني با نحوه ايده پردازي توضيح داده شده و به اشخاصي كه به تشكيل يك كسب و كار جديد علاقه دارند كمك ميكنه ايده مناسب خود را انتخاب كنند و ايده خود را با تشكيل يك گروه استارتاپي عملي كنند.

 

ـ هدف شما از انتشار این کتاب چه بوده است؟

* ابوالفضل رجبی: باتوجه به تجربه چند ساله ام در مرکز رشد دانشگاه نجف آباد همچنین تاسیس مرکز کارآفرینی دانشگاه این نیاز رو حس کردم که خیلیا در اطرافیان ما هنوز به خوبی اطلاعات زیادی در مورد استارتاپ‌ها ندارند و حتی نمیدونن برای شروع یک کسب و کار اولین قدمشون باید چی باشه و چیکار کنند که کسب و کار خودشون رشد کنه، به همین دلیل تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتیم.

ابوالفضل رجبی، از گردآوندگان کتاب

** مهکامه برازنده: تشكيل گروه هاي استارتاپي كمك مي كند كه فارغ از شغل هاي موجود فعاليت هاي تازه اي متناسب با شرايط جغرافيايي منطقه در كشورمان براي اشتغال زايي آغاز شود، و هدف اصلي آموزش مراحل راه اندازي استارت آپ براي كار آفريني و ايجاد كسب و كار جديد و اشتغال زايي است

 

ـ تا چه اندازه این کتاب رو در توسعه یا بهره بردن از استارتاپ‌ها موثر می‌دانید؟

* ابوالفضل رجبی: این کتاب یک کتاب پایه ای هستش به نوعی الفبای شروع یک کسب و کار نوپا هرکسی برای آشنایی با نحوه کار استارتاپ‌ها میتونه از این کتاب استفاده کنه در ضمن موقع نوشتن کتاب من افراد کم سن وسال هم در نظر گرفتم چون معتقد هستم که فارغ از ورود به دانشگاه برای انتخاب شغل و مسیر زندگی از قبل از اون باید یک سری مفهوم هارو برای رشد زندگی و انتخاب مسیر بدونیم.

** مهکامه برازنده: از آنجايي كه در اين كتاب براي استارتاپ‌ها گام به گام مراحل و هر آنچه كه در اين مسير بايد بدانند را توضيح داده ايم به طور حتم بسيار مفيد و موثر خواهد بود

ـ آیا ما در حوزه استارتاپ‌ها مصرف کننده ایم یا تولید کننده؟

* ابوالفضل رجبی: من کلا استارتاپ‌ها یا به نوعی ایده هایی که با اونها کار رو میخواهیم شروع کنیم به سه دسته کلی تقسیم میکنم یا ایده‌های ما ناب هستن و در جهان وجود ندارن پس ما میشیم خالق اونها یا در خارج کشور وجود دارند در کشور وجود ندارند که ما اون ایده‌ها رو نصبت به شرایط فرهنگی و جغرافیایی خودمون بومی سازی میکنیم یا اینکه هم در خارج و هم در داخل کشور وجود دارند که ما اونها رو به نوعی بهبود سازی میکنیم.

در کل ما چندسالی بیشتر نیست که بصورت جدی وارد حوزه استارتاپ شدیم شاید در سال‌های گذشته ما فقط به نوعی مصرف کننده بودیم ولی در چند سال اخیر نشون دادیم حرفی برای گفتن داریم.

** مهکامه برازنده: صد در صد توليدكننده. در واقع هدف ما ايجاد اشتغال هاي جديد با توليد محصولات جديد است

مهکامه برازنده، از گردآوندگان کتاب

ـ آیا به همه استارتاپ‌های ایرانی اشاره کردید؟ یا تنها به موفق ترین ها؟

* ابوالفضل رجبی: طبیعتا معرفی همه استارتاپ‌ها کار مشکلی هست برای همین سعی کردم از هر کسب و کاری یک نوع استارتاپ خاص رو توضیح بدم. برعکس باور موجود که فقط موفق‌ها رو در نظر میگیرند اتفاقا برای ما استارتاپ‌های شکست خورده هم مهم هستند چون مسیر استارتاپ‌های موفق رو میسازند و میتونیم از تجربشون استفاده کنیم به همین دلیل هم استارتاپ‌های موفق و هم استارتاپ‌های با تجربه رو من کامل توضیح دادم.

** مهکامه برازنده: علاوه بر استارتاپ هاي موفق ايراني به استارتاپ هاي غير ايراني هم اشاره كرديم

 

ـ آیا باز هم مایل هستید در این حوزه کتابی منتشر کنید؟

* ابوالفضل رجبی: این کتاب به نوعی کتاب دوم من هستش که زودتر از کتاب اول من بنام اولین گام کارآفرینی چاپ شده در کتاب اولم بیشتر در مورد ایده پردازی صحبت کردم و در مورد روش‌های ایده پردازی که چندتاشون ابداعی خود من هستند.

** مهکامه برازنده: چرا كه نه بسيار مايل هستم كه در اين حوزه فعاليت داشته باشم

 

ـ خود شما تا چه مقدار مایل به راه اندازی یک استارتاپ هستید؟

* ابوالفضل رجبی: خوب طبیعتا خیلی زیاد مگه میشه شما زیبایی و شیرینی کسب و کار خودتون رو به زندگی کارمندی و تلاش برای رشد شرکت و برند یک نفر دیگه عوض کنید؟؟

ولی از اونجایی که یک مقدار وسواس در راه اندازی کسب و کار به ویژه در منطقه خودمون رو دارم در مرحله بررسی کسب و کار‌های مناسب هستم و امیدوارم با لطف خداوند در سال ۹۹ اونهارو شروع کنم.

** مهکامه برازنده: بنده در پاييز ٩٨ در يك رويداد استارت آپي كه در دانشگاه آزاد آبادان برگزار شد شركت كردم كه در بين افراد شركت كننده مقام اول را كسب كردم و در اين مسير فعاليت دارم

تقدیر از مهکامه برازنده به خاطر استارتاپ ایره مچبند هوشمند ناشنوایان

 

ـ مشکلات موجود در پیش روی مدیر یک استارتاپ چیست؟

* ابوالفضل رجبی: مشکل اصلی هر کسب و کار معمولا انتخاب تیم نامناسب است. من همیشه به تیم هایی که مشاور اونها بودم توصیه کردام که از همون اول اجزا تیم رو با مسئولیت و وظیفه ای که دارند به درستی مشخص کنند و این نکته رو فراموش نکنند که دوستان خوب همیشه هم تیمی‌های خوبی در حوزه کسب وکار نیستند پس انتخاب تیم مناسب که رزومه مناسب داشته باشه خیلی مهم و اساسی است.

** مهکامه برازنده: مدير يك استارت آپ وظيفه دارد يك تيم خوب را تشكيل دهد كه اين اعضا هماهنگي كامل را داشته باشند، هر تصميم اشتباه مدير، يك گروه را به خطر مي اندازد و حتي روحيه تيمي را از بين مي برد. او بايد هم خود باكفايت باشد و مسئوليت انتخاب اعضاي باكفايت با توانايي هاي بالا را دارد

 

ـ پخش و فروش کتاب شما چطور بوده؟ چه استقبالی از آن شده است؟

* ابوالفضل رجبی: ما در حال حاضر یک تفاهم نامه با آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه امضا کردیم. که در مدارس متفاوت شهرستان و همایش هایی که در دانشگاه قرار هست برگزار شود حضور داشته باشیم و همون جا کتاب رو معرفی و به فروش می‌رسونیم. شکر خدا کتاب شروع یک استارتاپ از لحاظ محتوایی مورد قبول خیلی از دوستانی شده که در این زمینه فعالیت میکنند.

** مهکامه برازنده: حقيقت مسئوليت قسمت پخش و فروش را به شخص ديگري سپرده ام اما تا جايي كه اطلاع دارم شرايط خوب بوده است

 

ـ چه برنامه ای برای آینده دارید؟

* ابوالفضل رجبی: همزمان داریم روی چند حیطه متفاوت کار میکنیم. هم بحث آموزش و فرهنگسازی رو داریم و هم مشاوره در بحث راه اندازی کسب وکار هایی که ار مبالغ خیلی کم قابلیت اجرا شدن رو دارند و خیلی امیدوار هستیم در سال پیش رو اتفاقات خیلی خوبی برای شهرستان آبادان در زمینه راه اندازی کسب و کار‌های نوپا بی افته و در آخر لازم تشکر کنم از استادان خودم که با اعتمادی که به بنده داشتن همه تجربیات خودشون رو خالصانه در اختیار من گذاشتند.

** مهکامه برازنده: يكي از برنامه هايم چاپ كتابي جديد است و همچنين تشكيل يك تيم استارتاپي براي راه اندازي ايده اي كه در رويداد استارتاپي مقام اول را آوردم و ايجاد اشتغال زايي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*** اشاره: ضمن پوزش از خوانندگان گرامی؛ در شمارۀ پیشین به نام ابوالفضل رجبی به اشتباه «مهدی» نوشته شد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *