معرفی کتاب شروع یک استارتاپ، ابوالفضل رجبی و همکاران

تهیه و تنظیم: تحریریه رسانه -هفته نامه فردا

  • شروع یک استارتاپ

گردآورندگان:

ابوالفضل رجبی

مهکامه برازنده

مریم غریبی‌پور

 ناشر:

ارگ نواندیش

صفحه‌آرايي و تنظیم متن:

مؤسسۀ ویراستاری نوین

شمارگان:

 ۱۰۰۰ نسخه

نوبت و سال چاپ:

 چاپ نخست/ پاییز  ۱۳۹۸

طراح جلد:

پرانتزباز

بها:

 ۲۰٫۰۰۰ تومان

شابک:

۵ـ۷۰ـ۷۰۸۹ـ۶۰۰ـ۹۷۸

 

در فصل اول این کتاب به مواردی از جمله: استارت‌آپ چیست، تعریف استارت‌آپ، تعریف استارت‌آپ به عنوان یک واژه انگلیسی، تعریف استارت‌آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا،تعریف استارت‌آپ توسط استیو بلنک، تعریف استارت‌آپ توسط اریک ریس، چرا راه‌اندازی استارت‌آپ جذاب است، تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌و‌کارهای سنتی، استارت‌آپ‌ها به صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند، استارت‌آپ‌ها بر اساس مبانی علمی توسعه می‌یابند؛

در فصل دوم به موضوعاتی مانند: مراحل راه‌اندازی استارت‌آپ، مراحل راه‌اندازی استارت‌آپ، آموزش ایده‌پردازی و انتخاب ایده، تحقیق در مورد بازار هدف، طراحی بوم مدل کسب و کار، انتخاب نام برند برای طرح استارت‌آپ، ثبت ایده و ادعای مالکیت، عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک، پیدا‌کردن سرمایه‌گذار، ساخت شرکت، بازاریابی و فروش، نوع سرمایه‌گذار برای ایده‌های استارت‌آپی؛

در فصل سوم به به مواردی مانندآشنایی بیشتر با استارت‌آپ و اصطلاحات آن، معرفی انواع استارت‌آپ، استارت‌آپ‌های فعال در زمینه سبک زندگی، استارت‌آپ‌های کوچک(مشاغل خانوادگی)، استارت‌آپ‌های فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی، لین استارت‌آپ چیست؟، استراتژی رشد، محصول استارت‌آپ، بازاریابی و مارکتینگ؛

در فصل چهارم به مواردی مانند بررسی چند استارت‌آپ موفق،چند نمونه از استارت‌آپ‌های موفق جهانی و ایرانی، دیجی‌کالا، آپارات،تخفیفان، اوبر،

گوگل، مایکروسافت، استارت‌آپ ویکند پرداخته شده است.

 

سخن نویسنده

سعی کنید هدفمند زندگی کنید و یک تأثیر خوب هرچقدر هم کوچک بر روی اطرافیان یا بر روی جهان خودتون بذارید، حتی شده به اندازۀ اثر نقطه‌ای بر روی یک برگه‌ای سفید.

شما آفریده شده‌اید که به اهدافتون برسید و از زندگیتون لذت ببرید. مهم ترین قسمت زندگی کار‌کردن هستش که بخش زیادی از زندگیتون رو پوشش میده پس باید عاقلانه در موردش تصمیم بگیرید.

انتخاب با خودتونه زندگی کارمندی یا زندگی کارآفرینی…..

فراموش نکنید که بعد از اینکه با کلی زحمت و جور‌کردن پارتی، اگر هم وارد یک شرکت بشین هرچقدرم هم خوب باشین اسم و برند یکی دیگه رو میبرید بالا، درسته ما به کارمندان خوب هم نیاز داریم اما تا حالا فکر کردید که خودتون هم می‌تونید یک کسب و کار و یا حتی یک برند داشته باشید.

اکثر افرادی که الان صاحب یک برند هستند روزی مثل شما فکر میکردند تا این که طرز فکر خودشون رو عوض‌کردن و مخالف جریان آب به راه افتادند، فقط کافی قدم اول رو بردارید تا بتونید به هدف خودتون برسید قدم‌های خوبی برای رشد خودتون و کسب کارتون بردارید و کم کم این قدم‌ها رو توی زندگیتون بیشتر کنید تا به هدفتون برسید، صاحب کسب و کار خودتون بشید، خودتون برای خودتون حقوق مشخص کنید و مهم تر از همه هرچقدر هم خوب باشید اسم و برند خودتون رو میکشونید بالا.

طبیعتا هر کاری سختیای خاص خودشو هم داره. شما برای یک آب‌خوردن ساده باید تصمیم بگیرید، بلند بشید، حرکت کنید و آب بخورید. هرکاری یه پروسه مخصوص به خودش رو داره. سعی کنید روی هدفتون متمرکز بشین و براش بجنگید.

 

مقدمه

در عصر فناوری اطلاعات و گسترش روزافزون علم و رشد سریع تکنولوژی درجهان، توجه ویژه به جایگاه گروه‌های استارت‌آپی برای توسعه همه جانبه و کارآفرینی در کشور، امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود. پویایی علم در گرو پژوهش و پژوهش کلید تحرک، پویایی وتوسعه است.

لازمۀ ایجاد اشتغال برای کشور عزیزمان توجه هرچه بیشتر به پتاسیل‌های داخلی و تلاش هرچه بیشتر افراد برای تشکیل گروهای استارت‌آپی میباشد که موتور محرک کارآفرینی در کشور است.

تشکیل گروه‌های استارت‌آپی کمک می‌کند که فارغ از شغل‌های موجود فعالیتهای تازه‌ای متناسب با شرایط جغرافیایی منطقه در جای جای کشورمان برای اشتغال زایی آغاز شود.

در کتاب اولین گام کارآفرینی در رابطه با نحوه ایده‌پردازی به‌صورت مفصل صحبت شد و به‌صورت جزیی نیز گروه‌های استارت‌آپی را توضیح دادیم. امیدوارم با مطالعه کتاب اولین گام ایده‌پردازی، ایده مناسب خود را انتخاب کرده باشید و به کمک این کتاب ایده خود را با تشکیل یک گروه استارت‌آپی عملی کنید.

لازم به ذکر است یادآوری کنیم که انتخاب ایده مناسب محرک خوبی برای شما است ولی فراموش نکنید انتخاب تیم نامناسب اغلب باعث شکست استارت‌آپ‌ها می‌شوند.

 

شروع یک استارتاپ، ابوالفضل رجبی و همکاران

 

تعریف استارت‌آپ چیست؟

استارت‌آپ Startup Start-up)) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت‌آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت‌آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت‌آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

استارت‌آپ به یک شرکت یا کسب‌وکار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده‌است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است. این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند.

در اینجا چند تعریف استارت‌آپ را با هم مرور می‌کنیم:

تعریف استارت‌آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر

استارت‌آپ یک کسب و کار جدید است:

 (A New Business)

تعریف استارت‌آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

تعریف استارت‌آپ توسط استیو بلنک

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است.

تعریف استارت‌آپ توسط اریک ریس

استارت‌آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

معرفی یک استارتاپ خارجی و یک استارتاپ ایرانی از این کتاب:

علی بابا

علی بابا باسابقه‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین سامانۀ خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بین‌المللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام می‌شود برای شما جستجو می‌کند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاین‌های خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آن‌ها موجود است انجام می‌دهد.

علی بابا همچنین برای خرید بلیط چارتر، مطمئن‌ترین گزینه است، چرا که استرداد آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین می‌کند.

 

چارت علی بابا

نام و برند علی بابا
بنیانگذار مجید حسینی نژاد
نیاز خرید بلیط
وظیفه فروش بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار
ویژگی دسترسی آسان
نحوه استفاده سایت
نمونه ندارد

گوگل 

یک شرکت آمریکایی فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند.

 

هدف گوگل از آغاز «سازماندهی‌کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر‌کردن آن‌ها برای عموم» بود، گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت‌شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *