نمک بر زخم میدان مرکزی میوه و تره‌بار

نمک بر زخم میدان مرکزی میوه و تره‌بار

نگاهی به مشکلات و حاشیه‌های ایجادشده برای میدان مرکزی میوه و تره‌بار الغدیر اهواز

 

اشاره: اخیراً بحثی عموماً در موضوع میوه و تره‌بار استان خوزستان و خصوصاً پیرامون میدان میوه و تره‌بار مرکزی الغدیر ایجاد شده است که ذهن رسانه‌ها و مردم و شماری از مسئولان را به خود درگیر کرده است.

 هفتهنامه تشان فردا به عنوان رسانه ای بیطرف با هدف روشن تر کردن موضوع و کمک به ایجاد فضای گفت و گو و معرفی ظرفیت‌ها و کمک به گسترش همکاری و همدلی در شرایط موجود، اقدام به انتشار نقد و نظرات هیئت مدیره میدان میوه و تره‌بار مرکزی اهواز که اکنون شاید بتوان نام میدان میوه و تره‌بار مرکزیِ اصلی را بر آن نهاد کرده است.

در این بررسی و بررسی‌های آینده، دلیل این اتفاقات و بیان روال قانونی و عرفی موضوع میدان میوه و تره‌بار مرکزی اهواز که در مجموعۀ اتحادیۀ صنف بارفروشان، عنوان ثبتیِ الغدیر را زیر شاخۀ اتاق اصناف بر خود دارد می‌پردازیم.

 

در گفتگویی که با اصغر یاوری، عضو هیئت مدیره میدان میوه و تره‌بار مرکزی استان و دبیر اتحادیه بارفروشان داشتیم، با اشاره به نصب بیلبوردهای بزرگ و متعدد در سراسر شهر اهواز و حومه، با عنوان میدان میوه و تره‌بار مرکزی(!) تأسیس هرگونه میدان میوه و تره‌بار با عنوان مرکزی را تکذیب و رد کرده و اعلام کردند: تنها میدان میوه و تره‌بار اصلی همین میدان میوه و تره‌بار مرکزی اهواز با نام سازمانی و اصلی الغدیر است که از دیرباز به تزریق میوه و تره‌بار در سراسر استان و با مراکز استان‌های اطراف و شهرهای آنان مشغول بوده است و همچنان با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. خلاصۀ سخنان ایشان در ادامه نقل می‌گردد.

«پیش از هر چیز بر این نکته باید تأکید کرد هر شهر صرفاً یک میدان میوه و تره‌بار مرکزی دارد که ضمن داشتن نام سازمانی خاص، به این نام نیز معروف می‌گردد و میدان‌ها و خرده‌میدان‌های دیگر و همچنین گاه میدان‌های تره بار مرکزی استان‌های دیگر و شهرهای هر استان نیز از آن تغذیه می‌گردند.

اخیراً میدانی با نام میدان مرکزی، در شهر شیبان، در بخش مرکزی شهرستان باوی و هم‌مرز با میدان مرکزی، کهن و رسمی استان ایجاد شده که با تخلف در به‌کارگیری عنوان مرکزی تلاش در فریب افکار عمومی و ایجاد فضای ناسالم در بازار رقابت و موجب ایجاد تنش در تنۀٔ این بازار اصلی، زحمتکش و قدیمی استان گردیده است.

شوربختانه چیزی که موجب تقویت این فعالیت غیرقانونی و ایجاد شبهه و سؤال در افکار عمومی شده است، بی‌سامانی و عدم نظارت دقیق سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری اهواز بر نصب بیلبوردهای سطح شهر و عدم توجه و نظارت دقیق نقشه مربوط به تبلیغات شهری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است.

برای نمونه می‌توان گفت قانون نصب یک بیلبورد، شفافیت در عنوان، زیر سوال نبردن نهاد متولی حرفه و شغل مشخص دیگر، درج نشانی دقیق، درج شماره تلفن و درج شمارۀ ثبت در پانویس بیلبورد یا متن آن اس

نتیجه تصویری برای اصغر یاوری تره باراهواز

ت. لفظ مرکزی در هر آگهی دیگری به غیر از آگهی مربوط به میدان میوه و تره‌بار مرکزی اهواز، غیرقانونی و مصداق تخلف است. پس درج نشانی و آدرس مشخصاً زیر بیلبوردها از ضرورت شفاف‌سازی در تبلیغات است که دقیقاً نام شیبان به صورت «میدان تره بار مرکزی شیبان» باید در بیلبوردها ثبت گردد.

ایجاد میدان میوه و تره‌باری با عنوان مرکزی در نزدیکی میدان میوه و تره‌بار اصلی استان، موجب ایجاد شبهه در سازوکارهای میدان مرکزی و ایجاد ذهنیت نادرست مبنی بر پایان کار میدان قبلی و راه‌اندازی میدانی تازه تر و رسمی‌تر در فکر شهروندان و عموم مردم است!

مجموعۀ هیئت مدیره میدان میوه و تره‌بار مرکزی رسماً اعلام می‌کند: این مجموعه و میدان مخالف توسعۀ شهری و پیشرفت بازار و شکوفایی اقتصاد استان نیست؛ و بسیار مشتاق تحولات همه جانبه در این زمینه است و دوست دارد همواره رقابت و کارآفرینی و بازار رقابتی وجود داشته باشد اما رقابت سالم و سازنده در جهت پیشرفت کشور عزیزمان. حتی اگر نیاز به چندین میدان نیز برای شهروندان و کسبه باشد، شایسته است شهر اهواز دارای چندین میدان باشد، اما نه با چنین سیاست‌ها و شیطنت‌های چندگانه و ناسالم.

از مهمترین دستاویز‌های متولیان میدان میوه و تره‌بار جدید، موضوع گرانی میوه و تره‌بار در اهواز است و غالباً قیمت ۲۵۰۰۰ تومانی گیلاس را در بحران چند ماه گذشته مثال می‌زنند و می‌گویند این میدانِ جدید کنترل و پایین آوردن قیمت میوه و تره‌بار را در پی خواهد داشت. با توجه به چنین استدلالی، متوجه نبود فکر بازاری و اندیشه و نیت درست در پشت آن خواهیم شد که در ادامه در چند سطر عرض می‌گردد:

نخست اینکه در بحث گرانی گیلاس، در فروردین ۱۳۹۷ به دلیل سرما، کاهش سردرختی در مبادی تولید گیلاس، منجر به افزایش نرخ سردرختی در سراسر کشور شد و حتی در تهران و بعضی دیگر از مراکز استان‌ها قیمت گیلاس به بالای ۳۵ هزارتومان رسید.

دوم اینکه گرانی قیمت میوه چه ارتباطی با جعل عنوان میدان میوه و تره‌بار مرکزی که در حقیقت میدان میوه و تره‌بار مرکزی الغدیر استان خوزستان است؛ دارد.

سوم آنکه یعنی هرجا قیمت کالایی بالا رفت باید کسی اقدام به تأسیس مرکز پخش بزرگ دیگری در نزدیکی آن بکند تا قیمت‌ها پایین بیاید؟ آیا در گذشته، تجربه، چنین چیزی را نشان داده است؟!

چهارم اینکه میدان میوه و تره‌بار جدید که در شهر کوچک شیبان در مرز اهواز با بالغ بر ۴۴۰ غرفۀ بزرگ ساخته شده است، آیا متناسب با ظرفیت و نیاز آن شهر کوچک است؟ شهری که نهایتاً ۱۵ غرفه نیز اضافه بر نیاز آن است!

در بحران اخیر ما شاهد گرانی بودیم نه گران فروشی ! یعنی گرانی در کل بازار بود، نه آن گونه که تخیب گران می‌گویند، صرفاً در میدان میوه و تره‌بار!!

گرانی به شکلی افسار گسیخته در تمام شاخه‌های بازار و در تمام تولیدات کالایی رخ داده بود.

پنجم اینکه قیمت میوه در کارگروهی متشکل از نمایندگان شش سازمان کلیدی استان به از جمله: نمایندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت، انجمن حمایت اتحادیه بارفروشان و اتحادیۀ خرده‌فروشان استان، سازمان میوه و تره‌بار اهواز و سازمان جهاد کشاورزی استان تعیین می‌گردد.

این کارگروه، قیمت‌ها را از مبانی تولید می‌گیرد و هم‌زمان قیمت همان میوه در استان‌های بزرگ و مراکز مهم کشور را نیز رصد می‌کند.

ششم اینکه این افراد برای پیشبرد اهداف خود و تخریب میدان مرکزی میوه و تره‌بار و بحث کلیشه ای بار اندازهای جلوِ غرفه‌ها را مطرح کرده و آن‌ها را غیرقانونی خواندند!

اسناد کارشناسی و مدارک قانونی و محکمه پسند از زمان نقل و انتقال از میدان قدیم به میدان جدید وجود دارد که طبق آن‌ها کارشناسان رسمی دادگستری در سال ۱۳۸۰ مشخص کردند: هر غرفه باید برابر با مساحت آن و به همان اندازه از محوطۀ روبروی خود به عنوان بارانداز استفاده کند. (یعنی ۲۰۰ متر داخل انبار و ۲۰۰ متر بیرون انبار) نامه‌ها و اسناد این کارشناسی‌های رسمی دادگستری گفت و گو‌های آینده منتشر خواهد شد.

موضوع باراندازهای غره‌ها دقیقاً مانند این است که خانه ویلایی را به ما فروخته باشند و چندی بعد بخواهند حیاط آن را از ما پس بگیرند!  آیا خانۀ ویلایی بدون حیاط ممکن است؟

هفتم اینکه در عرف و قانون شهرهای بزرگِ اطراف از جمله اصفهان، شیراز، کرمان و حتی تبریز نیز روبه‌روی غرفه، متعلق به داخل غرفه است.

 

در پایان اینکه میدان میوه و تره‌بار مرکزی اهواز، تاریخی پرافتخار و درخشان در پشت سر دارد و همواره پشتوانه مردم و در کنار آن‌ها در هنگام حوادث و مشکلات بوده است. از این حوزه می‌توان به مساعده‌های کشاورزی در قالب وام‌های ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی اشاره کنیم که این میدان هرساله و امسال بدون روال و شرایط خاص بانک‌ها به کشاورزان پرداخت کرده و می‌کند.

همچنین این میدان در دوران دفاع مقدس نیز عملکردی درخشان و شبانه‌روزی داشت و مفتخر است که ۱۵ شهید تقدیم میهن بزرگ مان کرده است و حتی شماری از فرزندان پیشکسوتان میدان میوه و تره‌بار مرکزی نیز به خیل عظیم و مقدس شهدا پیوستند. این میدان همچنین در سخت‌ترین شرایط جنگ تحمیلی در کنار رزمندگان و همراه ارتش و سپاه بود و توانستیم بارها آذوقه، سیب‌زمینی و خیارشور و غیره را در شرایطی که کامیون‌ها به دلیل بمباران جاده‌ها نمی‌توانستند به سمت مناطق جنگی حرکت کنند، برای جبهه‌ها تأمین کرد.

اینها جدا از در اختیار قرار دادن رانندگان ماشین‌های سنگین برای انتقال موشک‌ها، کامیون‌ها و ادوات جنگی به خطوط مقدم و پشت جبهه‌ها می‌باشد.

این میدان همچنین در حوادثی مانند زلزله بم، زلزله آذربایجان و جز آن به عنوان پیشانی اصناف اهواز قدم به میدان خدمت گذاشته است؛ اما اکنون هدف تخریب و تضعیف قرار گرفته و امیدواریم با کمک مسئولان محترم از تضعیف این میدان بزرگ و حماسه‌سازِ استان جلوگیری به‌عمل آید و به فکر رفع مشکلات میدان الغدیر که وظیفه ای دولتی است، باشند.

مشکلاتی از جمله پلمپ چهارسالۀ ۴ غرفه، عدم همسان‌سازی کرایۀ غرفه‌های میدان مرکزی اهواز با میدان‌های مرکزی سایر کلان‌شهرهای کشور، نبود شبکۀ استاندارد دفع فاضلاب(در حالی که طبق اسناد موجود، مبلغ ۴ میلیارد تومان از سال ۹۲ تا همین الآن از میدان مرکزی بایت هزینه‌های دفع فاضلاب دریافت گردیده است)، عدم آسفالت محل پشت غرفه و موارد دیگری که این میدان مهم و کلیدی سالیان درازی است به دلیل بی‌توجهی مسئولان با آن دست و پنجه نرم می‌کند»…

ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *